Försäljning och service

LÄRLINGSVUX

Försäljnings-/Inköpskoordinator

- För dig som vill arbeta med försäljning, inköp och logistik!

Nästa tillfälle

Sista ansökan 29 maj. 2025
Kursstart 18 aug. 2025
Utbildningens längd

40 veckor

Studietakt

Heltid (100%)

Studieort Vuxenutbildningen Kungsvägen 7. 286 34 Örkelljunga Hitta på karta
Försäljning och service

Försäljnings-/Inköpskoordinator

För dig som vill arbeta med försäljning, inköp och logistik!

Bli Försäljnings-/Inköpskoordinator – jobba med handel!

Vill du jobba med att sälja varor, köpa in produkter och hjälpa kunder? Den här utbildningen ger dig viktiga kunskaper om försäljning, kundservice, affärskommunikation och ekonomi. Du lär dig också om logistik, inköp och hur handel kan bli mer hållbar.

Under utbildningen läser du kurser i försäljning, affärskommunikation, företagsekonomi, information och logistik. Du får lära dig hur företag hanterar inköp, lager och transporter, samt hur du skapar bra kundrelationer.

Utbildningen passar dig som gillar att arbeta med både människor och varor. Efter utbildningen kan du jobba som försäljnings- eller inköpskoordinator inom olika företag.

Kursinformation

Utbildningen är på heltid. Det innebär 40 timmar/vecka (100%). Du kan ha rätt till studiestöd från CSN.

Denna utbildning erbjuds förutsatt av nödvändiga nationella beslut och tillräckligt antal studerande.

Förkunskaper

Du ska ha förutsättning att tillgodogöra dig utbildningen. Det kräver att du har kunskaper på grundläggande nivå i följande kurs/kurser:

  • Svenska/Svenska som andraspråk

Om du har betyg i grundläggande kurser ska du bifoga det med din ansökan. Om du inte har betyg ska du kontakta din hemkommun för bedömning av din kunskapsnivå. Bedömningen ska du bifoga din ansökan.

Kommunen som anordnar utbildningen ansvarar för antagningen till utbildningen. Till vissa utbildningar kan det finnas särskilda antagningsregler. Kontakta alltid kommunen direkt om du har frågor om antagningen.

Branschens egna krav

För att kunna tillgodogöra dig utbildningen behöver du ha tillgång till en dator och goda datorkunskaper. Det är även en fördel om du har grundläggande kunskaper i engelska.

Ansökan

Ansökan och antagning kommer att hanteras via Helsingborg. Du ansöker via Helsingborgs webbansökan. Du ska bifoga alla dina tidigare betyg (grundskole- och gymnasiebetyg, komvuxbetyg, folkhögskola, yrkeshögskola, högskola och så vidare) samt intyg på påbörjade kurser och utbildningar.

Informationsmöte

För att komma vidare i antagningsprocessen krävs det att du går på ett obligatoriskt vägledningssamtal för bedömning av dina förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. Du får en kallelse när din ansökan är komplett.
Inför antagning kan det förekomma språktest för att bedöma om du har förutsättningar att klara utbildningen.

Arbetsplatsförlagd tid (APL) - Praktik

Det här är en lärlingsutbildning vilket innebär att större delen av utbildningen är arbetsplatsförlagd, ca 70%, dvs 4 dagar per vecka.

APL ger dig erfarenheter och kontakter som du kan ha nytta av när du söker jobb.

Det är bra om du själv skaffar en lärlingsplats innan du börjar utbildningen.

Fritt sök

Utbildningen kan sökas fritt av dig som är skriven i någon av Familjen Helsingborgs 11 samverkanskommuner. Om du inte bor i någon av de 11 kommunerna krävs ett godkännande från din hemkommun.

Kurser

Kurskod Kursnamn Poäng
FORS1000X Försäljning och kundservice, Nivå 1 100
AFFA1000X Affärskommunikation, Nivå 1 100
FOET1000X Företagsekonomi, Nivå 1 100
INFO1000X Information och kommunikation, Nivå 1 100
LOGS1000X Logistik, Nivå 1 100
INKO1000X Inköp, Nivå 1 100
HANE1000X Handel och hållbar utveckling, Nivå 1 100
HAND1000X Handel, Nivå 1 100
Totalt 800