Säljare
med fokus på kundservice
Säljare är ett utåtriktat arbete som erbjuder många olika karriärvägar. En skicklig säljare bör ha sinne för god kundservice, vilket innebär att vara lyhörd och kunna förstå kundernas behov. Du kan jobba i olika branscher inom handeln till exempel kläder, livsmedel, bygg. Affärerna kan vara stora eller små.
Att arbeta som säljare
Som säljare har du kontakt med människor och är bra på att lyssna på vad kunden verkligen behöver och önskar sig. Det är viktigt att kunna vara tillmötesgående och ha social kompetens.
Som säljare är du ofta en del av ett arbetslag, där alla tillsammans har ett ansvar för arbetsuppgifterna. En person är ofta ansvarig för en varugrupp och ser till att allt som gäller till exempel grönsaker, mejerivaror, sportartiklar eller damkläder är i ordning. I mindre affärer där det inte finns anställda dekoratörer sköter säljaren också skyltning och dekorationer i butiken.
Arbetstiderna kan variera från tidig morgon till sen kväll och helger.
Som säljare är det också bra att ha god kännedom om företagets konkurrenter och andra tjänster och varor inom samma nisch.
Efter avslutad utbildning har du många olika karriärvägar att gå så som butikssäljare, telefonförsäljare, visual merchandiser eller inom marknadsföring.
Utbildningen är på heltid och innebär att du studerar på 100% (40 timmar/vecka). Du kan ha rätt till studiestöd från CSN. Datorn är ett naturligt arbetsredskap som används under hela utbildningen. Vi satsar mycket på service i utbildningen. De kunskaper du får inom service är något du kommer ha nytta av i många sammanhang både i ditt yrkesliv men även privat. Eftersom det är en lärlingsutbildning lär du dig också praktiskt via apl (arbetsplatsförlagt lärande) 3 dagar i veckan i ca 20 veckor. Denna utbildning erbjuds förutsatt av nödvändiga nationella beslut och tillräckligt antal studerande.
Du ska ha förutsättning att tillgodogöra dig utbildningen. Det kräver att du har kunskaper på grundläggande nivå i följande kurs/kurser:
- Svenska/Svenska som andraspråk
Om du har betyg i grundläggande kurser ska du bifoga det med din ansökan. Om du inte har betyg ska du kontakta din hemkommun för bedömning av din kunskapsnivå. Bedömningen ska du bifoga din ansökan.
Kommunen som anordnar utbildningen ansvarar för antagningen till utbildningen. Till vissa utbildningar kan det finnas särskilda antagningsregler. Kontakta alltid kommunen direkt om du har frågor om antagningen.
Ansökan till utbildningen gör du via webbansökan. Webbansökan öppnar 2024-10-14. Sista ansökningsdag är 2025-01-02. Studietiden är 2025-01-20- 2025-06-06. Du ska bifoga kopior på alla dina tidigare betyg i webbansökan.
Om du söker utbildningen och är behörig, kommer du att kallas till ett obligatoriskt studiebesök på skolan innan antagning görs.
70% av utbildningen är arbetsplatsförlagd (APL).
Utbildningen kan sökas fritt av dig som är skriven i någon av Familjen Helsingborgs 11 samverkanskommuner. Om du inte bor i någon av de 11 kommunerna krävs ett godkännande från din hemkommun.
Kurser
Kurskod | Kursnamn | Poäng |
---|---|---|
HANBRS0 | Branschkunskap inom handel och administration | 100 |
HANHAN0 | Handel och hållbar utveckling | 100 |
INKINK01 | Inköp 1 | 100 |
HANPRA01 | Praktisk marknadsföring 1 | 100 |
FÖSSEV01 | Servicekunskap 1 | 100 |
FÖSSER02 | Servicekunskap 2 | 100 |
Totalt | 600 |
Valbara kurser
Kurskod | Kursnamn | Poäng |
---|---|---|
KVARHA | Komvuxarbete, 100 poäng | |
Totalt | 0 |